Lærer hjelper elever med skolearbeid

En god oppvekst varer hele livet

Våre barn og våre ungdommer

Alle barn skal ha like muligheter til å bli hva de vil, uansett hvem foreldrene er, hva de gjør, eller hvor i kommunen de bor. Dette er grunnlaget for vår oppvekstpolitikk. Alle barn og unge har også rett til å ha det trygt i barnehagen og på skolen. Arbeiderpartiet er en garantist for en styrking av barnehage og fellesskolen. Vi ønsker fortsatt fokus på psykisk helse for barn og unge. Vi tror på forebygging i stedet for reparasjon.

Vi stiller med et godt lag som har vist evne og vilje til å gjennomføre god sosialdemokratisk politikk for innbyggerne i Tysvær Kommune. Rettferdig fordeling og solidaritet gir mangfold og sterke fellesskap.

Barnehage

Gode barnehager gir barn en god start. Gode barnehager bidrar til likestilling og inkludering og gjør kommunen vår attraktiv. Gode barnehager gir alle barn den hjelpen de trenger og har rett til. Vi har dyktige ansatte i våre barnehager. Tysvær Arbeiderparti vil fortsette arbeidet med å sikre høy kompetanse hos de ansatte, slik at alle barn får en hverdag som er til det beste for det enkelte barnet. Barn med særlige behov og minoritetsspråklige skal raskt få den hjelpen de trenger og har rett på. I barnehagen skal det være nok voksne til å ivareta alle barnas behov.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Sikre nok barnehageplasser
  • Styrke etter- og videreutdanningstilbudet for alle ansatte
  • Sikre spesialpedagogisk kompetanse
  • Ha som førende prinsipp om å tildele plass i nærbarnehagen
  • Forebyggende arbeid og tidlig innsats skal være førende for arbeidet
  • Sikre varmt måltid – arbeide for å sikre ambulerende kokk
  • Sikre et godt psykososialt miljø for alle
  • Sikre handlingsplan i barnehagene mot krenking og mobbing
  • Styrke rekrutteringen som sikrer flere menn i barnehagen

Skole

Fellesskolen utjevner sosiale forskjeller og gir alle barn samme muligheter. Her lærer vi hverandre å kjenne, på tvers av forskjeller. Alle barn skal, uansett bakgrunn, inkluderes i et fellesskap. Tysvær kommune kan ikke fortsette med å redusere budsjettene til skolene. Arbeiderpartiet heier på laget rundt eleven og mener læringsmiljøet rundt eleven er det viktigste. Vi heier derfor på at kommunen rigger Tysvær kommune med skoler som kan ivareta elevens læring, sikrer en tverrfaglig kompetanse på alle skoler for å ivareta elevenes sine behov. Elevenes sine behov er i endring, derfor må vi også ha en politikk som legger til rette for nødvendige endringer for å sikre et nødvendig fagmiljø og best mulig ressursutnyttelse for å ivareta barn og unge sitt beste.

Vi ønsker at alle skolene har spesialpedagogisk kompetanse, og som kan sikre at alle barn får hjelp i egen klasse. Vi vil ha en skole som løfter frem de praktiske fagene.

En god psykisk helse er grunnlaget for god læring. Arbeiderpartiet er derfor sterkt bekymret over en markant økning av psykiske plager hos barn og unge. Tilbudet om hjelp er ikke godt nok, og vi vil prioritere dette feltet. Vi ønsker å styrke skolehelsetjenesten med mål om at helsesøster skal være til stede på skolen hver dag. Vi ønsker et hjelpeapparat med PPT og andre profesjoner, som sammen med lærere og ansatte i skolen, sikrer en best mulig skoledag for alle.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Satse på læreren som kan skole
  • Arbeide for at læreren skal ha tid til hver enkelt elev
  •  Sikre et læringsmiljø som ivareta behovet for fagmiljø der laget rundt barnet er i sentrum
  • Arbeide for en skole som hele tiden vektlegger læringsmiljø og nulltoleranse for mobbing, der hver skole jobber aktivt med handlingsplanen mot krenking og mobbing
  • Sikre kompetanse som kan hjelpe barn og unge med utfordrende atferd
  • Styrke skolehelsetjenesten slik at helsesøster er på skolen hver dag
  • Styrke rekrutteringen slik at flere menn vil jobbe i skolen
  • Arbeide for at elevene får god fysisk- og psykisk helse
  • Vi tror på fellesskapet, vi tror på at møteplasser er viktig og vil holde frem arbeidet med å innføre et varmt måltid hver dag
  • Arbeide for gode overganger mellom barnehage, grunnskole og videregående skole
  • Arbeide for helhetlig og tverrfaglig samarbeid
  • Arbeide for trygge skoleveier
  • Arbeide for å utvikle en aktivitetsskole etter endt skoletid der det tilbys kultur- og idrettsaktiviteter for alle
  • Følge opp elevene sitt ønske om skolefrukt

SFO

Arbeiderpartiet og resten av regjeringa sikrer i dag gratis kjernetid i SFO som skal være en trygg plass for lek, sosial utvikling, fysisk aktivitet, leksehjelp og deltagelse i fritids – og kulturaktiviteter. Vi vil arbeide for mer konkrete retningslinjer for innhold, kompetanse og bemanning i SFO. Vi vil arbeide for en aktivitetsskole der frivillige lag og organisasjoner kan gi sitt aktivitetstilbud for 1. – 4. klasse i SFO tiden.

Er du enig med Tysvær Arbeiderparti om En god oppvekst varer hele livet?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker