Et par som er ute å går på en grussti i skogen

God helse og livskvalitet for alle.

Folkehelse.

Tysvær Arbeiderparti vil at alle skal ha muligheten til å leve sunne liv. For å skape minst mulig forskjeller mellom folk skal Tysvær ha tilgjengelige tjenester som ivaretar psykisk helse og tilrettelegger for fysisk aktivitet for alle. Det er derfor viktig for oss at alle skal økonomisk mulighet il å ta gode valg for seg selv, og for å være delaktige i fellesskapet. God folkehelse er avgjørende for å kunne leve et trygt og godt liv. Fellesskapet har ansvar for alle sin helse, og hver og en av oss har ansvar for vår egen helse. Arbeide for fleksible løsninger til unge-uføre samt andre som er utenfor arbeidslivet i samarbeid med NAV.

Arbeide for egne kommunale støtteordninger til enkelte som sliter med høge utgifter i dyrtid.

Arbeiderpartiet vil ha en helsepolitikk som legger til rette for alles rett og mulighet til å ta gode valg for egen helse, og få tilbud om den beste helsehjelp når behovet melder seg. Til dette trengs en mobilisering for folkehelse og forebygging. Arbeiderpartiet ønsker å engasjere eldre i større grad. Gjennom yrkesdeltakelse og frivillighet kan eldre bidra til fellesskapet med nyttig kunnskap og erfaring.

Vi vil styrke det forebyggende helsearbeidet. Arbeid mot fattigdom og dårlige kår er viktige folkehelsetiltak for å fremme fysisk og psykisk helse. Arbeiderpartiet vil ha en rettferdig fordeling av ressurser og muligheter gir grobunn for tillit, trygghet og deltakelse og helse for alle. Vi vil bekjempe fattigdom og dårlige kår. Vi vil ha et samfunn med mindre ulikskaper og med velferdsordninger som gir lik tilgang på helsehjelp, barnehageplass, skole og utdanning. Vi tror på en kommune som jobber aktivt for god folkehelse og på den måten skaper god helse, omsorg og livskvalitet for alle. Vi vil arbeide systematisk for å fange opp barn og unge som faller utenfor fritidsaktiviteter, og vi vil senke den økonomiske terskelen for deltakelse. Antall friplasser i kulturskolen må vurderes.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Arbeide aktivt for å bekjempe fattigdom
  • Sikre opplevelseskort til de som trenger det
  • Ha konkrete tiltak mot ensomhet blant unge og eldre – videreutvikle ungdomsløftet
  • Forebygge ensomhet gjennom utvidede sosiale aktiviteter som organiseres med frivillige organisasjoner
  • Styrke tilbudet til barn og unge som ikke deltar i organisert aktivitet, sikre tilstrekkelig med møteplasser
  • Legge til rette for daglig fysisk aktivitet for eldre på institusjon
  • Legge til rette for skolemåltid

En trygg og god alderdom

Alle skal ha like muligheter til en trygg oppvekst og en god alderdom. Vi lever lenger, og mange eldre i dag er friske og i god fysisk form. I de neste 10 – 15 årene vil antallet 80+ åringer i Tysvær dobles. De fleste ønsker å bo lengst mulig hjemme og klare seg selv så lenge de kan. Tysvær Arbeiderparti ønsker en politikk der vi garanterer plass på institusjon til de som trenger det.

Vi ønsker å videreutvikle satsingen “Leve hele livet” og sikre at kunnskapen og endringsviljen blir implementert i kommunen. Vi ønsker en satsing på ny teknologi og ønsker å legge til rette for at pårørende og frivillige som ønsker å bidra slipper til blant våre tjenester.

Arbeiderpartiet ønsker å ta i bruk ny teknologi i alle sykehjem, slik at helsepersonell får bruke tiden sin på de oppgavene teknologi ikke kan løse. Teknologien utvikles raskt og vi ønsker å legge til rette for innovative løsninger slik at våre helsetun til enhver tid kan skaffe seg oppdatert «hyllevare».

Arbeiderpartiet ønsker raskt realisering av helsekvartalet i Aksdal for å sikre en best faglig tilbud og ressursutnyttelse.

Kommunen må også etablere seniorboliger/omsorgsboliger i nær tilknytning til hjelpeapparatet. En skal ikke måtte flytte til Aksdal for å få tilrettelagt bolig og Tysvær Arbeiderparti vil arbeide for å etablere borettslag for eldre rundt om i kommunen.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Arbeide for forebyggende helsevirksomhet som ivaretar alle trinn i mestringstrappen
  • Styrke hjemmebaserte tjenester med mål om at alle eldre skal kunne bo hjemme lengst mulig.
  • Prøve ut forsøk der leger som har ansvar for institusjoner også går på hjemmebesøk til brukere som allerede får tilbud fra hjemmesykepleien
  • Legge mer vekt på forebyggende helsearbeid
  • Gjennom samarbeid med kompetansemiljø, om utdanning av frivillige
  • Ta aktivt i bruk teknologi i hjemmebaserte tjenester for å bedre mulighetene for at de som vil bo hjemme får muligheten til det
  • Bruke elever og studenter som ressurs på sykehjem og dagtilbud
  • Øke satsingen på velferdsteknologi og opprette prosjekt for endringsagenter for alltid å lete etter den beste måten å løse oppgavene på
  • Legge til rette for miljøskapende tiltak som besøkshunder og andre kjæledyr, samt sansehager, hvor beboere får mulighet til å komme seg ut i frisk luft
  • Legge til rette for kompetanseheving for spesialisering av personell innen nye behov som vil komme
  • Tysvær Ap tror på interkommunalt samarbeid og mener at dette også må prøves ut innen demensomsorg.
  • Jobbe for flere avlastningsplasser

Digital hverdag for eldre

Kommunen har gjennom de siste åra fått fiber til alle. Dette gjør seg ikke selv. Arbeiderpartiet vil fortsette å jobbe for at en skal kunne mestre sin egen hverdag og bidra til fellesskapet. Dette er helt avgjørende for å leve et verdig og innholdsrikt liv. Det digitale utenforskapet øker med alderen. Derfor bør kommunen ta et større ansvar for å ruste sine innbyggere til en digital hverdag, også knyttet til offentlige tjenester. Klarer vi å hjelpe eldre til en aktiv og innholdsrik hverdag, bidrar vi samtidig til god folkehelse. Gjennom ny teknologi og hjelp kan mange bo lengre hjemme. Dette er viktig når antallet eldre i befolkningen øker.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Utvikle den digitale deltakelsen og kompetansen blant eldre i kommunen.
  • Opprette prosjekt der unge hjelper eldre for å sikre kunnskapsoverføring mellom generasjoner, samtidig som det gir arbeidserfaring og kompetanse til yngre. Dette for å forebygge ensomhet i begge grupper
  • Sikre tilbud for å gi den opplæring og støtte som trengs for at eldre og andre grupper mestrer sin digitale hverdag
  • Etablere møtesteder, der eldre og unge kan treffes for å lære ny teknologi

Rus og psykiatri

Rusomsorg må løftes frem som en av våre prioriterte oppgaver i årene som kommer. Rusmisbruk rammer ikke bare den rusavhengige, men også familie og venner. Tysvær Arbeiderparti vil arbeide for at den rusavhengige blir møtt med respekt og toleranse.

Mange i Norge mister hvert år livet i selvmord. Vi må styrke det forebyggende psykiske helsearbeidet og sette inn de tiltakene som virker.

Tysvær Arbeiderparti setter brukeren sine behov i sentrum. Nøkkelen til god helse er forebygging og tidlig innsats. Gode resultat oppnås når alle jobber sammen, både frivillige og profesjonelle fagpersoner.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Drive aktivt folkehelsearbeid for å forebygge sykdom
  • Legge til rette for flere sosiale møteplasser
  • Styrke lavterskeltilbud til rusforebygging og ettervern
  • Styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner
  • Arbeide for gode tilbud til unge
  • Tilby omsorgsplasser til alle i kommunen som trenger det
  • Sikre boliger for alle tett på helsehjelp og aktivitetstilbud
  • Sikre førstehjelp ved selvmordsfare
  • Sikre pårørende og en god oppfølging og veiledning
  • Holde fram det forebyggende arbeidet mot psykisk uhelse og styrke tilbudet om kursing til alle innbyggere innen mestring av psykiske lidelser
  • Ha fokus på velferdsteknologi og hverdagsrehabilitering

Kultur og idrett

Kultur og idrett inspirerer, danner, inkluderer og åpner dører mot omverden. Et rikt og variert fritids- og kulturtilbud er viktig for trivsel, helse og livsglede. En sterk frivillig sektor bygger opp om vårt demokrati. Gjennom opplevelser og mestring, aktivitet og rekreasjon, utvikler vi oss som mennesker. Kultur og idrett er med på å skape sterke fellesskap. Vi trenger kultur som utfordrer og forener oss. Vi vil arbeide aktivt for å sikre flere sosiale møteplasser i et mangfold for et bedre fellesskap. Vi vil arbeide for å en møteplass for ungdom, der alle bygder og kulturer møtes. Arbeide for å tilby gratis leie av offentlige anlegg / lokaler til selvorganiserte aktiviteter for ungdom og eldre i kommunen.

Lavterskeltilbud innen kultur og idrett uten avgift, Tettere samarbeid med kultur og idrett.

Gode lokalsamfunn trenger mange frivillige hender. Idrettslag, andre organisasjoner og kulturskole, skal være tilbud for alle barn og til moderat pris.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Sikre den generelle støtten til frivillige organisasjoner innen kultur og idrett
  • Styrke biblioteket og skolebibliotek som arena for leselyst, norsk språk, læring og gode kultur opplevelser
  • Ha kulturkort for alle barn og ungdommer som ønsker det
  • Ap vil alltid være positiv til bygging av nye idretts- og aktivitetsanlegg
  • At idretten skal være en alkoholfri sone
  • Sette opp flere trimapparat langs turløypene

Er du enig med Tysvær Arbeiderparti om God helse og livskvalitet for alle.?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker