Betong buss skur stående langs veien med hav og fjell i bakgrunnen.

Levende byer og bygder.

Sentrum og bygder.

I Tysvær har alle innbyggere sine muligheter til å leve sine liv slik som de ønsker i hele kommunen. Arbeiderpartiet vil fortsette å føre en politikk for sterkere fellesskap, vekst og utvikling i hele Tysvær. Kommunen er bygder, tettsteder og kommunesenter. Vi ønsker å utvikle alle disse ut av egne drivkrefter og behov. Gjennom fiber til alle, god infrastruktur og tilgang på boligtomter ligger alt til rette for å utvikle hele kommunen i årene som kommer.

Ting kommer ikke av seg selv. Kommunesenteret er under sterk utvikling med flere arbeidsplasser og boligområder for alle i forskjellige livsfaser. Frakkagjerd står nå klar for1010utvikling og i de neste årene ligger alt til rette for en befolkningsvekst i den allerede mest befolkede delen av kommunen.

Nedstrand trenger næringsareal, dette vil Ap sikre kommer på plass. I søredelen av kommunen ser vi nå resultater av stor og sterk innsats for å løfte fram Haugaland næringspark. Arbeiderpartiet planlegger for vekst i Tysværvåg slik at vi kan sikre at nye bedrifter i HNP kan reklamere med å sykle eller gå til jobb.

Hos oss skal det være enkelt å komme seg rundt og det skal være et smidig samspill mellom by og land. Kommunen skal bygges med utgangspunkt i gode bomiljø i en periode hvor klimautfordringer krever mye av alle.

Bolig til alle

Et sted å bo er grunnleggende for alle. For Arbeiderpartiet er det en selvfølge at alle skal ha denne muligheten, men det er dessverre ikke tilfelle i dag. Våre unge får det spesielt vanskelig - og dette bekymrer oss. Høye priser og liten tilgang på utleieboliger gjør at boligdrømmen for mange ikke kan realiseres.

Arbeiderpartiet vil føre en boligpolitikk der kommunen tar ansvar for denne situasjonen. Vi vil føre en politikk som sikrer at vanlige lønnstakere kan kjøpe seg sin egen bolig. Vi vil styrke situasjonen til småbarnsfamiliene, nyetablerere og enslige. De som faller utenfor boligmarkedet, skal få bistand til å skaffe seg bolig. Arbeiderpartiet ser nødvendigheten av varierte boligtyper over hele kommunen. Det skal være plass til ulike mennesker med forskjellig livssituasjon og økonomi. Vi ønsker en sterk oppmerksomhet på de eldre sin bosituasjon og trivsel. Vi tror på å styrke offentlige løsninger. Arbeiderpartiet vil føre en aktiv boligpolitikk i samarbeid med boligbyggelagene og private utbyggere. Kommunen må være proaktive på dette området.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Økt satsing på å legge til rette for nye boligfelt for enebolig, rekkehus og leilighet
  • Sikre kommunal styring av boligpolitikken ved aktivt eierskap til tomter, effektive plan- og reguleringsprosesser og forpliktende avtaler med utbyggere om fremdriften
  • Tillate kommunal forkjøpsrett dersom landbruk-, natur- og friluftsområder reguleres til boligformål
  • Utrede modeller for å få unge og småbarnsforeldre inn på boligmarkedet
  • Legge til rette for at en andel av nye boenheter skal være kommunale utleieboliger
  • Sikre en variert boligsammensetning og varierte leilighetsstørrelser i byggefeltene
  • Prøve ut “Leie til eie”-prosjekter i samarbeid med boligbyggelagene ved bruk av Husbankens startlån og tilskuddsordninger
  • Arbeide for bygging og etablering av flere utleieboliger i regi av boligbyggelag, stiftelser, ideelle organisasjoner og private aktører gjennom en tilskuddsordning i Husbanken
  • At innbyggere med nedsatt boevne får boliger tilpasset sine behov, og legge til rette for etableringen av bokollektiver for personer med utviklingshemming
  • At tilskuddsordningen for boligtilpasning kan benyttes slik at syke og eldre kan bo lenger hjemme og motta nødvendige hjelpetjenester i egne hjem

Vei og samferdsel

Tysvær ligger sentralt til på Vestlandet med to europaveier gjennom kommunen. Vi ønsker å holde trykket opp for å avklare trasevalg for ny E39 og dermed sikre forutsigbarhet for utvikling av kommunen. Endelig har vi klart å få til nytt kryss på E39 ved Slåttevik, men vi ønsker en politikk som fortsetter å sikre gode kryssløsninger i kommunen. Frakkagjerd krysset er under regulering.

Nedstrand trenger fortsatt ferje- og hurtigbåttilbud til Sør-fylket via Judaberg. I tillegg må det sikres kollektivløsninger mot Foldøy. Tysvær Arbeiderparti vil holde fram med arbeidet som sikrer gode ferje- og hurtigbåttilbud med anløp til Nedstrand.

Vi vil fortsette med å legge trykk på utvikling av våre fylkesveier og gang- og sykkelveier for å legge mer til rette for bruk av sykkel. Vi sier nei til Byvekstavtaler og vil heller ha andre stimuleringsordninger som sikrer gode korridorer for sykling i de mest bebodde områdene av kommunen.Tysvær arbeiderparti vil øke vedlikeholdet av de kommunale veiene.

• Arbeide for nytt Frakkagjerdkryss inn i NTP
  • Arbeide for fortsatt god ferjeforbindelse mot Judaberg
  • Sikre gode hurtigbåttilbod frå Nedstrand mot resten av Ryfylke og StavangerArbeide for ny E39 firefeltsvei gjennom Tysvær til opning av Rogfast
  • Bygge ny gang- og sykkelvei mellom Garhaug og Førland
  • Jobbe for gang og sykkelveg på gamle Høieveien

Transportløsninger for fremtiden

Tysvær er en langstrakt kommune med forskjellige behov for transportløsninger. Vi ønsker å legge til rette for transportløsninger som sikrer fotgjengerne, syklistene og kollektivtransport i tillegg til gode forhold for bil der dette er eneste alternativ. Kollektivtrafikken skal være tilgjengelig, rask og pålitelig.

Arbeiderpartiet ønsker å satse på et miljøvennlig båttilbud fra Nedstrand og Borgøy. Dette skal være for å transportere innbyggere til og fra jobb, til turområder og et tilbud for turister. Tysvær har spredt bosetting med store avstander mellom bolig og arbeid. Bilen er et naturlig fremkomstmiddel. Vi ønsker å legge til rette for parkering inntil kollektivtraseene slik at flere kan bruke buss. Arbeiderpartiet ønsker et trygt, moderne og effektivt veinett i Tysvær.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Ha bedre rutetilbud og billigere offentlig transport
  • Sikre rimelige billettpriser på kollektivtransport, maxpris 10 kr
  • Styrke rutetilbudet mellom Garhaug og Haugesund med fire avganger i timen morgen og ettermiddag
  • Etablere pendlerrute mellom Mjåsund og Haugesund1212
  •  På sikt avvikle bompengefinansiering
  • Arbeide for sikring av skoleveier
  • Utvikle lånesykkelordningen og etablere flere trygge sykkelparkeringer
  • La barn og ungdom bruke Kystbussen til lokaltakst
  • Bedre kollektivforbindelsene mellom Nedstrand og Stavanger
  • Sikre at Borgøyskyssen blir ivaretatt av Rogaland fylkeskommune

Teknologi og innovasjon

Vei, transport, energi og informasjonsteknologi må være på plass for at kommunen skal fungere, vokse og utvikle seg. Samfunnet er i stadig endring og behov blir endret. Vi må sikre at alle har tilgang til nødvendig infrastruktur slik at de fullt ut kan delta i samfunnet. Teknologi og innovasjon knyttet til infrastruktur kan bidra til å løse viktige utfordringer som vi vil møte i fremtiden.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Sikre god mobildekning og EL-forsyning i hele kommunen.
  • Ta i bruk sensorteknologi for å redusere kostnader til vedlikehold ved strøing, brøyting innen VA og andre områder som er under utvikling.
  • Sikre digitale fellesskapsløsninger

Samarbeid og partnerskap

Haugalandet samarbeider som aldri tidlegare! Dette må holde frem. Ap vil gjennom felles interkommunale samarbeid sikre videre vekst og utvikling; i havna, næringsparken og Haugaland Kraft.

For å lykkes med målene vi har satt oss, er samarbeid en forutsetning. Partene i arbeidslivet, alle offentlige myndigheter, næringsliv, frivillige lag, foreninger og enkeltmennesker må samarbeide for å oppnå den samfunnsutviklingen vi ønsker.

• Videreutvikle næringsklynger innen omsorgsteknologi
  • Satse på smarte bobilcampinger i ulike deler av kommunen

Kommunen som arbeidsgiver

For oss er det avgjørende å gi gode tjenester til innbyggerne, og våre ansatte er vår viktigste ressurs. Tysvær kommune er en stor arbeidsgiver. Vi vil sikre en arbeidsgiverpolitikk med fokus på rekruttering og videreutvikling av kompetente medarbeidere.

Deltid er en utfordring. Særlig gjelder dette pleie- og omsorgssektoren. Mye deltid er uheldig for kvaliteten på tjenestene og for muligheten for å rekruttere tilstrekkelig og kompetent1313arbeidskraft. I tillegg er deltidsarbeid over tid uheldig for den enkelte arbeidstaker, både med tanke på muligheter for inntekts – og kompetanseutvikling og fremtidige pensjonsrettigheter.

En heltidskultur vil styrke kvinners tilknytning til arbeidslivet, og også tiltrekke flere menn til sektoren.

Arbeiderpartiet vil at hele, faste stillinger skal være hovedregelen. Det gir bedre forutsigbarhet både for brukeren og den ansatte. Med heltidsstillinger vil alle ansatte få samme tilhørighet og ansvar i jobben, det vil gi mindre fravær og vikarer, og dermed positive gevinster for brukerne.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Prioritere økning i hele, faste stillinger
  • Fjerne bruk av midlertidige ansettelser
  • Gjennomgå og fjerne tidstyver, unødvendig kontroll og rapportering

Kommunen som tjenesteyter og innkjøper.

Arbeiderpartiet vil arbeide for å hindre arbeidslivskriminalitet og bidra til et strengt anbuds- og innkjøpsreglement med tydelige rutiner for oppfølging av leverandører. Kommunen må bruke sin innkjøpsmakt på en måte som sikrer etiske, sunne og framtidsrettede forhold i norsk arbeidsliv, med klare og relevante krav til leverandørene, for eksempel om lærlinger. Den teknologiske utviklingen gjør det mulig å løse mange av kommunens oppgaver på nye måter. Ønske om digitalisering og investering i teknologi innebærer krav til omstilling og effektivisering. Alle ansatte må sikres forsvarlig digital kompetanse på sine fagfelt for å utvikle tjenestene. God ledelse må prioriteres i denne sammenhengen. Kommunen må jobbe sammen med innbyggerne for å finne nye arbeidsmåter som kan løse samfunnsutfordringene.

Arbeiderpartiet ønsker å fortsette arbeidet med Smart City tenkning. Digitalisering må prioriteres sterkere i alle oppgaver som kommunen driver. Det handler om å utvikle bedre og mer effektive tjenester til innbyggerne, bidra til ny næringsvirksomhet og nye arbeidsplasser, redusere klimagassutslipp og bidra til en mer bærekraftig samfunnsutvikling. Det er viktig å gjøre digitale og teknologiske løsninger tilgjengelige for alle.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Hindre arbeidslivskriminalitet og sosial dumping gjennom profesjonelle rutiner for oppfølging av leverandørene
  • Vil kreve at kontraktene deles ut til bedrifter og underleverandører med tariffavtaler og som deltar i lærlingordningen
  • Bruke seriøse bedrifter med faste ansettelser, gode lønns- og arbeidsvilkår og minimum 10 prosent lærlinger ved anbud og innkjøpsavtaler
  • Prioritere å ha ressurser til å kontrollere at aktører som har fått anbud følger opp vilkårene i konkurransegrunnlaget, og ved brudd fastsetter høye satser for bøtelegging
  • Gjøre plass for flere unge i arbeidslivet, blant annet gjennom å øke antallet lærlinger

Tysvær ein del av regionen Haugalandet

Tysvær Arbeiderparti tror på en sterk Haugalandsregion. Vi tror på en politikk som evner å legge godt til rette for vekst i forkant av at både Rogfast og Hordfast blir en realitet. Midt mellom disse store prosjektene ligger Tysvær. Tysvær Arbeiderparti vil være med å løfte opp regionen med sin sentrale plassering. Skal vi vokse som kommune må vi også samarbeide med våre nabokommuner. Vi tror på gode interkommunale samarbeid. Vi tror på regionale satsinger innen reiseliv, tjenesteproduksjon og næringsutvikling. Vi tror på Haugalandet.

Reiseliv og turisme

Tysvær er en stor hyttekommune i Rogalandssammenheng. I vår kommuneplan ligger det til rette for en ytterligere vekst i hyttebygging. Tysvær Arbeiderparti vil legge til rette for en kontrollert hytteutbygging i flere deler av kommunen. Vi tror dette vil være med å sikre næringsutvikling både hos lokale kjøpmenn, men like mye hos lokale entreprenører.

Tysvær Arbeiderparti ønsker å legge til rette for ytterligere vekst innen reiseliv og turisme gjennom destinasjon Haugalandet.

Interkommunale samarbeid.

Tysvær Arbeiderparti er klare for å utvikle nye interkommunale samarbeid innen tjenesteproduksjon og prosjekt som kan utvikle regionen. Vi tror på sterke regionale fellesskap innen fagområder som er marginale og der kompetansen blir sterkere ved felles lokalisering.

Tysvær Arbeiderparti vil:

• Arbeide aktivt med nabokommuner for å utvikle Haugalandet som region
  • Ta aktivt eierskap i Destinasjonsselskap, Karmsund Havn, Haugaland Kraft og Haugaland Vekst
  • Ta initiativ til samarbeid med nabokommuner innen tjenester for teknisk og levekår

Er du enig med Tysvær Arbeiderparti om Levende byer og bygder.?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker